2014. máj 13.

Szakállas kulturkampf

írta: pavtsi
Szakállas kulturkampf

Nem tudom, régebben hogy volt, de amióta én emlékszem rá, az Euróviziós Dalfesztivál egy olyan álzenei felhajtás, aminek kapcsán csak addig lehet dalokról beszélni, amíg az ember kiejti  a száján a rendezvény elnevezését, mert egyébként csak egy könnyűzenei giccsparádéval álcázott színjáték az egész, ami mindez idáig a népek közötti egyetértést, meg a jószomszédi viszonyt volt hivatva hirdetni.


De úgy látszik, a dalfesztivál ideológiai hátterének kialakításával megbízott emberek megelégelték azt, hogy csupán ezt a már kissé elcsépelt üzenetet közvetítsék, és elérkezettnek látták az időt arra, hogy új frontot nyissanak a mentalitások szintjén. Ezzel magyarázható, hogy néhány évvel ezelőtt egy nőből férfivé váló (vagy fordítva?) énekes(nő?) nyerte a versenyt, az idén pedig a nemi identitását tudatosan nem eldöntő Conchita Wurstot választották győztesnek.

1.con.jpg

 

Ő egy olyan kérdéskörben – a nemi identitás ügyében – vállal fel a széles nyilvánosság előtt tabudöngető szerepet, amelyben komoly ellentét mutatkozik az európai közgondolkodásban. Persze, ahhoz, hogy a dalfesztivál ráirányítsa a figyelmet erre a törésvonalra, szükség volt arra, hogy Conchita Wurst nyerjen, mert csak ez generálhatott egy tisztán kirjzolódó ellentétre épülő, nagyon széles körben kialakuló közvitát, amelyben aki örül a szakállas díva győzelmének, az nyitott, toleráns, elfogadó ember, aki meg nem örül ennek, vagy akár csak hidegen hagyja az ő sikere, az retrográd, konzervatív gondolkodású arc. És elég csak átfutni az eredmény kihirdetése után megjelenő véleménynyilvánítások özönét, hogy megállapítsuk: az előzetes várakozások beigazolódtak, mert bár dalokról szinte egyáltalán nem esik szó, de most legalább néhány napig egész Európa az imént felvázolt törésvonal mentén vitatkozik a nemi identitásról meg a másságról.

A posztmodern gondolkodásban az egyik alapfogalom és egyben az egyik legfőbb érték a másság, és ezzel ellentétes fogalom az identitás, ami amolyan ijesztő mumus a posztmodern világképben. Csakhogy ez az identitással meglehetősen önkényesen bánó alapállás azt a veszélyt hordozza magában, hogy a másság hangadói ugyanúgy elnyomhatják az identitás híveit, mint ahogy az etnikai, vallási, nyelvi, nemi, osztály-, meg egyéb identitásukat felvállalók érezhetnek késztetést mindenféle másság kirekesztésére. Ennek oka pedig az, hogy a másság ideológusai ugyanúgy megalkotják a maguk ellenségképét, mint ahogy az identitás fanatikusai szokták. Erre a rövid eszmefuttatásra nyújt igazolást a gyakorlatban az a kis malőr, ami szintén az idei koppenhágai dalfesztiválon esett meg. Történt ugyanis, hogy a közönség kifütyülte az orosz Tolmachevy Sisterst.

1.tolm.jpg

Nyilván nem a duó gyenge dalocskája ellen tiltakoztak eképpen, elvégre melyik dal nem volt gyenge, meg aztán ez ellentmondana a dalfesztiválon egyébként kínosan felügyelt elemi udvariassági szabályoknak, és a népek barátsága eszméjének. Tehát ebben a közegben a közönséget nem az ún. dal minősége, sem pedig a konkrét geopolitikai helyzet, hanem az identitás fogalmának félreértése, avagy annak tudatos félremagyarázása késztette hangos kritikára. Különben nem mosták volna össze a Tolmachevy Sisters két tagjának identitását valami mással, mondjuk tizennyolc orosz hadosztállyal, és meg tudták volna különböztetni a két ugrabugráló szöszit Vlagyimir Putyintól és Dmitrij Medvegyevtől. Mivel azonban az euróvíziós dalfesztivál nem a zenéről, hanem az ideológiai harcról szól, ezért vált a két orosz leányka a nemzetközi rendet fenyegető, egyébként meg retrográd Oroszország képviselőjévé, míg Conchita Wurst a nyitottság, a tolerancia és a haladó gondolkodás szimbóluma lett. Másképp fogalmazva a koppenhágai közönség megteremtette a maga ellenségképét, miközben alakot öltött a másság ideológiájának legújabb megtestesítője is, akit most már fel lehet mutatni a visszahúzó erők elleni harcban. És hogy Conchita Wurst személyében nem egy zenei nagyság, hanem egy ideológiailag-politikailag kiaknázható celeb született, igazolja az az aprócska tény is, hogy Remus Cernea, a romániai melegek jogaiért küzdő politikus máris meghívta őt, hogy vegyen részt a június 7-iki romániai melegfelvonuláson.

1.cernea.jpg

 

Egyszóval az 59. Eurovíziós Dalfesztivál eredményhirdetésével csupán egy bugyuta dalverseny zárult le, de az ideológiai kulturkampf valójában csak most kezdődik.





Szólj hozzá

eurovízió identitás posztmodern dalfesztivál másság Conchita Wurst